Nieuwsflits

24 november 2025

Gemeenten nemen maatregelen zodat vrouwen zich veiliger voelen

Afgelopen zomer zorgde de tragische dood van de 17-jarige Lisa voor meer aandacht voor veiligheid van vrouwen en meisjes op straat. Door het hele land waren demonstraties onder de campagne ‘Wij eisen de nacht op’. Bij veel gemeenten heeft deze gebeurtenis opgeroepen tot actie. Zo krijgen donkere en verlaten plekken in Rotterdam sinds afgelopen zomer meer aandacht. Dit doet de gemeente door in gesprek te gaan met vrouwen. Zo kwamen ze erachter dat plekken waar veel bosjes of dichte begroeiing is ook vaak als onveilig ervaren worden. Andere grote gemeenten die maatregelen aankondigen zijn Amsterdam en Den Haag. Ze willen meer lantaarnpalen op donkere plekken, of extra cameratoezicht. In gemeente Waterland in Noord-Holland wordt er gewerkt aan een app waarmee inwoners de straatverlichting zelf kunnen bedienen. Nieuwegein voert een lichtscan uit om te bepalen waar verlichting mist. En in Helmond, Maastricht en Ede brengen ze risicogebieden in kaart via bewonersonderzoek. Lokale politici benadrukken wel dat het onmogelijk is om alle risico’s uit te sluiten. Maar we willen nog steeds weten waar vrouwen het onveilig vinden en wat wij daar zelf aan kunnen doen. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.

Emojis 

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen.

Stap 3:
Bespreek na: 
- Welke emoji heb je gekozen en waarom?
- Zijn er plekken bij jou in de buurt waar je je weleens onveilig voelt? Zo ja, waarom voel je je daar onveilig?
- Wat is volgens jou een goede oplossing waarvan de veiligheid op straat verbeterd?

Aan de hand van onze les over ‘femicide’ kun je dieper ingaan op dit onderwerp en in gesprek gaan met leerlingen hierover. Deze is te vinden onder het lessenoverzicht.